Lapsed ja liikumine
Lapseeas kujunev liikumisharjumus mõjutab kehalist arengut ja seeläbi ka üldist elukvaliteeti. Positiivsed liikumiskogemused lapsena suurendavad kehaliselt aktiivse eluviisi jätkumise tõenäosust täiskasvanueas. Füüsilist arengut toetavad tegevused on sama olulised laste vaimsele arengule, eriti õuesõpe, mis paneb tööle nii keha kui mõtte. Meie eesmärk on luua oma toodetega keskkond, mis on tervisliku elu aluseks ja rõõmu allikaks.
Loodus on õpikeskkond, mis pakub võimalust panna tööle nii keha kui mõte. Õuesõpe aitab luua kontakti meid ümbritseva keskkonna ja loodusega, saada uusi teadmisi läbi mängulise tegevuse, toetada füüsilist ja motoorset arengut, parandades ühtlasi ka keskendumisvõimet. Lapsed õpivad selle kaudu, mida vahetult kogevad.
Vaatlus, õppemäng ja katse – need on peamised õuesõppe meetodid. Positiivsete tulemustena on märgitud, et lapsed on rahulikumad, positiivsemad, suudavad paremini keskenduda, nad on seltskondlikumad ja üksteisega arvestavamad.
Loodusel on rahustav mõju, seega on suhtlemine pingevabam ja rõõmsam. Samal ajal loodus ka inspireerib, ajendades uurima, katsetama, end proovile panema. Laste koordinatsioon paraneb, mäng muutub mitmekesisemaks ja loovamaks, lapsed on osavamad ja ühtlasi ka tervemad.
Tervise, õppimise ja mängu vahel valitseb seos, millega ka meie oma tooteid arendades arvestame. Üks hea mänguväljak annab lapsele õues kõik võimalused, mida ta vajab:
Saavutused ja edukogemus annavad lapsele enesekindlust, julgust panna end üha uuesti proovile, saavutades iga korraga järjest enamat. Nii tugevneb füüsis ja teravneb vaim.
Kui toas õpitakse fakte, siis õues õpitakse seoseid, võib kokku võtta õuesõppe ja tubase õppe erinevuse. Õuesõpe on tänuväärne ja vajalik täiendus tavapärasele õppekeskkonnale.
Maailmas on riike, kus õuelasteaiad on levinud ja tunnustatud lasteaia vorm, näiteks Skandinaaviamaades. Lähtutakse põhimõttest, et kõike, mida saab õues teha, seal ka tehakse. Meie soov ja eesmärk on anda õuesõppele hoogu juurde kogu maailmas.
Kuidas mõjutab lapse kehalist arengut mänguväljakul turnimine, mida ta tunneb ja kuidas reageerib tema keha, saame vaadelda erinevat tüüpi atraktsioonidel toimuva põhjal:
Laps, kes soovib õppida, vajab täiskasvanute toetust. Uued teadmised tekitavad lisahuvi ning küsimused peavad kindlasti saama vastused. Laps, kes tunneb riigilippe, hakkab väga tõenäoliselt uurima ka geograafilisi kaarte. Laps, kes tunneb automarke, hakkab peatselt huvi tundma ka liiklusmärkide vastu. Laps, kellele meeldib kaartidega mälumäng, istub väga tõenäoliselt peatselt kabe- või malelaua taha. Täiskasvanute roll on lapsi suunata, siin on mõned ideed:
VANUSERÜHM 3 – 4
VANUSERÜHM 4 – 5
Lisaks noorema vanusegrupi harjutustele :
VANUSERÜHM 5 – 6
Lisaks nooremate vanusegruppide harjutustele:
VANUSERÜHM 6 – 7
Kasutatud materjalid:
NTC õppimissüsteem (Ranko Rajović, MD), Lapsed ja liikumine (Marion Piisang, Tallinna Ülikool, Terviseteaduste ja Spordi instituut), Õuesõpe (B.Brügge, M.Glantz, K.Sandell).